Regeneracja po treningu

regeneracja-po-treningu-1280x853.jpg

Zapewne każda osoba, która kiedykolwiek miała styczność z tematem szeroko pojętego „robienia formy” niejednokrotnie spotkała się ze zdaniem: „REGENERACJA JEST NAJWAŻNIEJSZA”. I chociaż w profesjonalnym sporcie zasada ta jest fundamentem planowania każdego procesu treningowego, to pracując na co dzień z amatorami trenującymi dla zdrowia i ogólnej sprawności, czasem spotykam się z marginalizacją tego niezwykle istotnego czynnika.

Jeśli należysz do osób, które trenują rekreacyjnie warto abyś od początku miał świadomość, że skuteczna regeneracja to nie tylko przeleżenie całego dnia w łóżku, przed telewizorem, z butelką wody mineralnej. Regeneracja, która pozwoli zachować równowagę w organizmie i osiągać coraz lepsze wyniki jest procesem złożonym, na który składa się kilka czynników:

  1. ODPOWIEDNIE ODŻYWIENIE i NAWODNIENIE OGRANIZMU

Kwestia absolutnie podstawowa aby proces regeneracji przebiegał skutecznie to odżywianie. Najważniejsze będzie dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości energii, a także pokrycie zapotrzebowania na wszystkie niezbędne makro i mikroskładniki. Dopasowanie odpowiedniego odżywiania wymaga weryfikacji bardzo dużej ilości czynników, takich jak np. styl życia, intensywność i rodzaj treningu, warunki fizyczne, ewentualne choroby oraz wiele innych. W przypadku kiedy osoba nie ma odpowiedniej wiedzy czy też doświadczenia, zawsze zalecam wizytę u dietetyka, który po analizie wszystkich wyżej wymienionych aspektów opracuje indywidualny plan żywieniowy.

  1. WŁAŚCIWA DŁUGOŚĆ I JAKOŚĆ ODPOCZYNKU POMIĘDZY TRENINGAMI

Do pełnej regeneracji układ mięśniowy potrzebuje od 24 do 48 godzin. Oczywiście aktywny wypoczynek taki jak np. spacer, basen, masaż będzie lepszą opcją niż spędzenie całego dnia w bezruchu. Zalecenia mówią o 2 dniach przerwy między treningami u osób początkujących i przynajmniej 1 dzień (aktywnej regeneracji) u osób bardziej zaawansowanych. W procesie odpoczynku kluczową rolę odgrywa sen. Warto zadbać o jego odpowiednią długość (7-9h) oraz jakość (techniki regulacji snu). Należy też pamiętać, że nawet dobrze zaplanowany odpoczynek nie przyniesie oczekiwanych efektów bez odpowiedniego odżywienia organizmu.

  1. ZADBANIE O MIĘŚNIE, STAWY ORAZ ŚCIĘGNA (rozgrzewka, mobilizacje, rozciąganie)

I chociaż coraz więcej osób korzystających z klubów fitness zaczyna stosować te techniki to niestety nadal spora grupa osób zupełnie je pomija. Rozgrzewka ograniczona do wykonania 10 wymachów ramion i 5 przysiadów nie przyniesie nam efektu w postaci odpowiedniej aktywacji układu nerwowego oraz mięśniowo, co z kolei zwiększa ryzyko kontuzji podczas treningu. Odpowiednie techniki mobilizacyjne oraz rozciągające to podstawa do utrzymania w dobrej kondycji naszych mięśni, ścięgien i stawów, oraz do zminimalizowania ryzyka kontuzji czy pojawienia się dolegliwości bólowych. Kolejnym ważnym aspektem jest oczywiście odpowiedni zakres ruchu, który determinuje poprawne wykonywanie wielu ćwiczeń siłowych. Nagminne pomijanie tych punktów w planie treningowym prędzej czy później doprowadzi do wystąpienia bólu lub co gorsza kontuzji.

Jak widać kwestia odpowiedniej regeneracji jest tematem bardzo złożonym i wymagającym odpowiedniego zaplanowania. Jeśli chcesz aby Twoja aktywność fizyczna faktycznie działała prozdrowotnie, zwiększała Twoje możliwości oraz polepszała samopoczucie, zadbaj o odpowiednie przygotowanie całego procesu treningowego. Kluczem do sukcesu jest znalezienie równowagi pomiędzy wszystkimi aspektami – dietą, treningiem i regeneracją.  

ZAPISZ SIĘ NA TRENING DIAGNOSTYCZNY!

Każdej osobie, która nigdy u nas nie była przysługuje pierwszy darmowy trening. Wypełnij formularz, aby odebrać darmowe zaproszenie.


Imię

Nazwisko

Adres e-mail

Telefon

Który klub wybierasz?

Wiadomość


Administratorem Państwa danych osobowych jest FITBREAK Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Łodzi przy ul. Milionowa 25/27, 93-193 Łódź. Państwa dane będą przetwarzane jedynie w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Więcej na ten temat w polityce prywatności.


Robert Sokolowski

Robert Sokolowski