7 zasad zdrowego odżywiania

7-zasad-1280x853.jpeg

Co możemy zrobić aby poprawić swoje zdrowie i wyniki treningowe? Czy istnieje jakiś magiczny sposób na cudowną zmianę nawyków żywieniowych ? Niestety, takiego złotego środka jeszcze nikt nie wynalazł. Dzięki uprzejmości i wiedzy naukowców, mamy za to do dyspozycji cały wachlarz zaleceń i porad żywieniowych. To czy kiedykolwiek z nich skorzystamy zależy tylko i wyłącznie od nas. Wiadomo, że nie każdy człowiek jest wyczynowym sportowcem, który przygotowuje się do zawodów i musi przestrzegać katorżniczej diety. Dla większości ludzi stopniowa zmiana niektórych codziennych nawyków żywieniowych może przyczynić się do poprawy stanu zdrowia i samopoczucia, a co za tym idzie powodować wzrost efektywności i zadowolenia z życia. Chcąc zmienić swoją dietę na zbilansowaną i zdrową musimy zwrócić uwagę na kilka podstawowych aspektów:

  1. Zaczynamy odżywiać się regularnie. Codzienne regularne spożywanie 4-5 posiłków ustabilizuje nasz metabolizm. Zapewnimy sobie również stały dopływ składników odżywczych, unikniemy gwałtownych, dużych skoków insuliny. Nie będziemy odczuwali nagłych napadów głodu, które bardzo często są przyczyną podjadania lub przejadania.
  2. Ograniczamy maksymalnie spożycie tłuszczów TRANS (fast-foody, ciastka, słone przekąski), a zwiększamy wielonienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w rybach morskich, owocach morza, orzechach czy nasionach. Tłuszcze TRANS zwiększają poziom całkowitego stężenia oraz frakcje LDL cholesterolu we krwi, mają zatem silne działanie miażdżycorodne. Kwasy wielonienasycone należą do niezbędnych dla naszego organizmu kwasów tłuszczowych, niestety nie są syntezowane w naszym organizmie zatem musimy zadbać o to, aby dostarczać je z pożywieniem.
  3. Unikaj spożycia sacharozy (cukier, słodycze, batoniki, napoje słodzone), a swoją dietę opieraj na węglowodanach złożonych o niskim indeksie glikemicznym. Ich główne źródła to m.in. chleb z mąki z pełnego przemiału, makarony razowe, ryż brązowy, płatki owsiane. Tak dobierane posiłki zapewnią odpowiednią pracę naszego układu pokarmowego i dadzą nam energię w ciągu całego dnia. Dodatkowo zwiększymy spożycie błonnika, który jest odpowiedzialny za prawidłową perystaltykę jelit oraz przyczynia się do utrzymania homeostazy bakteryjnej flory jelitowej.
  4. Jedz więcej warzyw i owoców. To główne źródła witamin i składników mineralnych, zawierają także sporo błonnika oraz polifenole i bioflawonoidy, które mają bardzo dobry wpływ na organizm człowieka. Niestety, żyjąc w pośpiechu często zapominamy o uwzględnieniu ich w swoim codziennym jadłospisie.
  5. Pamiętajmy o odpowiednim nawodnieniu. Wszyscy dobrze wiemy jak ważną rolę w naszym organizmie odgrywa woda. Stanowi ona ok. 70 % naszego organizmu. Bierze udział w niezliczonych procesach zachodzących w naszym ciele. Najlepszym dowodem na jej nieocenioną dla nas wartość jest fakt, że możemy bez niej przeżyć średnio tylko 3 dni. Pij co najmniej 2-3 L wody dziennie.
  6. Starajmy się urozmaicać naszą dietę. Im więcej różnorodnych składników pokarmowych będziemy dostarczali, tym więcej wartości odżywczych przyswoi nasz organizm. Korzystajmy z dobrodziejstw czasów w jakich żyjemy, próbując różnych produktów bogatych w białko o wysokiej wartości odżywczej, węglowodany o niskim IG oraz zdrowe tłuszcze. Badania dowodzą jednoznacznie, że dużo większe korzyści płyną ze spożywania warzyw i owoców bogatych w antyoksydanty niż z suplementacji tychże witamin.
  7. Starajmy się unikać alkoholu oraz wyrobów tytoniowych. Powszechnie wiadomo jak niszczycielski wpływ na ludzki organizm ma długotrwałe stosowanie tych używek. Chcąc uniknąć w przyszłości problemów zdrowotnych związanych z układem krążeniowo- oddechowym, sercowo-naczyniowym czy zaburzeniami gospodarki lipidowej i węglowodanowej czym prędzej zrezygnujmy z papierosów i alkoholu!

Wszystkie wymienione powyżej działania powinny być fundamentem każdej próby przejścia na dietę, czy zmiany nawyków żywieniowych. Stosując się do tych zaleceń stajemy na początku drogi do zbudowania swojej świadomości żywieniowej, poznania swojego organizmu, jego potrzeb, predyspozycji i możliwości. Warto zaznaczyć, iż tą świadomość wypada posiadać zwłaszcza gdy jest się rodzicem, ponieważ w okresie wzrostu młodego organizmu pełnowartościowa dieta staje się rzeczą jeszcze istotniejszą. Odpowiednie odżywienie oraz edukacja rozwijającego się młodego człowieka ma decydujące przełożenie na jego późniejsze nawyki żywieniowe oraz zdrowie. Każdy rodzić w trosce o swoje potomstwo powinien jak najwcześniej zacząć budować świadomość żywieniową swojej pociechy.

Aby zacząć odżywiać się odpowiednio, czy to z chęci poprawy stanu zdrowia, samopoczucia, czy z potrzeby wypracowania bardziej estetycznej sylwetki, bądź jakiegokolwiek innego powodu, nie musimy wcale wywracać naszego życia do góry nogami. Wystarczy wykazać się pewną dawką zaangażowania i konsekwencji. Wyznaczając sobie cel i zaczynając od prostej zamiany produktów spożywczych , które codziennie kupujemy decydujemy się wejść na drogę życia w zgodzie ze swoim organizmem, który w przyszłości będzie nam bardzo wdzięczy za tą decyzję.

ZAPISZ SIĘ NA TRENING DIAGNOSTYCZNY!

Każdej osobie, która nigdy u nas nie była przysługuje pierwszy darmowy trening. Wypełnij formularz, aby odebrać darmowe zaproszenie.


Imię

Nazwisko

Adres e-mail

Telefon

Który klub wybierasz?

Wiadomość


Administratorem Państwa danych osobowych jest FITBREAK Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Łodzi przy ul. Milionowa 25/27, 93-193 Łódź. Państwa dane będą przetwarzane jedynie w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Więcej na ten temat w polityce prywatności.


Robert Sokolowski

Robert Sokolowski